דלקת חניכיים- כל מה שצריך לדעת

תמיד מזהירים אותנו בפרסומות למשחות שיניים ולמוצרי היגיינת פה למיניהם מפני התפתחות של דלקות חניכיים, אבל מה היא בעצם הדלקת הזו? ממה היא נגרמת וכיצד מתמודדים עם הבעיה? על שאלות אלה ננסה לענות היום בצורה פשוטה וקלה להבנה.

ראשית כל, יש להבין את החשיבות הגדולה של חניכיים בריאות – מדובר ברקמה שהתפקיד המרכזי שלה הוא כמנגנון אחיזה של השיניים בעצם הלסת, כלומר החניכיים שומרות את השיניים במקום הטבעי שלהן בחלל הפה. בנוסף, החניכיים משמשות רקמת הגנה נגד חדירות חיידקים וזיהומים לתוך הגוף בדומה לעור, כאשר המקום היחיד שאינו אטום לחלוטין בפני החיידקים הוא בחיבור בין החניכיים לשיניים. כאשר החניכיים נפגעות, ההגנה על בריאות הגוף ויכולת האחיזה בשן נפגעות בהתאם.

איך נוצרת דלקת חניכיים?

דלקת חניכיים, או בשמה הלטיני ג'ינג'יביטיס, נוצרת כאשר היגיינת הפה הוזנחה או לוקה בחסר. גם צחצוח שגוי של השיניים ואי-הקפדה על הגעה לביקורת שגרתית אצל הרופא תורמים לתופעה זו. כתוצאה מכך אבנית עלולה לשקוע סביב השיניים, והיא משמשת מצע נוח מאוד עבור חיידקים ורעלנים שונים שבסופו של דבר יובילו להתפתחות של דלקת וגירוי.

ישנן מספר אוכלוסיות ספציפיות שנמצאות בסיכון גבוה יותר להתפתחות של דלקת:

  1. בקרב מעשנים כבדים הדלקת מחמירה בקצב מהיר יותר.
  2. לבעלי נטייה גנטית במשפחה לבעיות חניכיים.
  3. נשים בהיריון בשל הפרשת הורמונים שמחלישים את החניכיים.
  4. אנשים שסובלים מבעיות הפוגעות ביעילות מערכת החיסון.

סימפטומים של דלקת חניכיים

הסימפטומים הראשוניים הגלויים לעין של דלקת חניכיים כוללים חניכיים נפוחות ואדומות, כמו כן נטייה לדמם בקלות בזמן צחצוח השיניים ובעת כל מגע, לא משנה עד כמה הוא קל. אם אתם סובלים מדימומים בחניכיים לעתים תכופות, זו נורת אזהרה עבורכם לקבוע תור לביקורת אצל רופא השיניים לפני שהמצב יחמיר.

במקרה והתעלמתם מהסימפטומים המתוארים לעיל, הדלקת עלולה להחמיר ולהוביל לנסיגה של החניכיים ממקומן הטבעי. נסיגת חניכיים חושפת את אזור צוואר השן, מקום שאינו אמור להיחשף בכלל. חשיפה זו גורמת לרגישות בשיניים בעת מגע עם מזון קר וחם. במקרים חמורים יותר של הזנחה מתמשכת השיניים יאבדו את אחיזתן בחניכיים, יתנדנדו ובסופו של דבר אף ינשרו.

כיצד מטפלים בדלקת?

רופא השיניים ידאג בעצמו לסילוק של האבנית מהשיניים או שיפנה את המטופל לשיננית שתעשה זאת במקומו. לאחר מכן, הרופא ימליץ על המשך טיפול בדלקת באמצעות שטיפת פה בבית ובמקרה הצורך ירשום גם לקחת אנטיביוטיקה במינון המתאים על פי חומרת המצב.

אך הדרך הטובה ביותר לטפל בדלקת חניכיים היא למנוע מראש את התפתחותה. מילת המפתח כאן היא צחצוח. כדי למנוע מראש את הדלקת יש קודם כל להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, אחרי ארוחת הבוקר ולפני השינה בערב, באופן קבוע.

חשוב לציין כי גם אופן הצחצוח הוא מהותי, שכן צחצוח שיניים שגוי עושה במקרה הטוב עבודה חלקית בלבד. טעות נפוצה בנושא הזה היא צחצוח אגרסיבי מדי שפוצע את השיניים, שוחק את החניכיים וגורם לנסיגתן – בדיוק המצב ממנו אנו מנסים להימנע.

 

להלן כמה טיפים לצחצוח שיניים נכון ויעיל:

  1. צחצחו את השיניים בתנועה אנכית, כלומר מלמטה למעלה, או בצורה מעגלית.
  2. הימנעו מצחצוח אופקי, כלומר תנועות של שמאל-ימין עם המברשת, מאחר והדבר פוגע במתאר החניכיים.
  3. אל תשכחו לצחצח את השיניים משני הצדדים, גם את הצד החיצוני שאנשים רואים אותו כאשר אתם מחייכים וגם את הצד הפנימי.
  4. חשוב מאוד לצחצח את "קו התפר" בין החניכיים לשיניים, בגלל ששם מצטברת האבנית שמובילה להתפתחות הדלקת.
  5. הקדישו שתי דקות כל פעם למלאכת הצחצוח. זמן קצר מזה אינו מספק כדי לנקות את כל השיניים כראוי.
  6. קנו מברשת שיניים רכה ובעלת ראש קטן כדי שתוכלו להגיע איתה לכל האזורים בפה, גם לטוחנות שנמצאות עמוק מאחור. החליפו אותה אחרי שלושה חודשים או כאשר אתם מזהים בה סימני שחיקה מובהקים של הסיבים.

אם אינכם בטוחים כי תהליך צחצוח השיניים שלכם יעיל מספיק, אל תתביישו – תמיד ניתן לקבוע תור אצל השיננית כדי שתדריך ותדגים לכם כיצד לעשות זאת כראוי. בנוסף, אל תשכחו להגיע לביקורת שגרתית אצל רופא השיניים שלכם כל חצי שנה כדי לוודא שבריאות הפה תקינה.


הגולשים שקראו את המאמר התעניינו גם במאמר על השתלת שיניים

 

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?