האם חייבים לעבור טיפול שורש?

טיפול שורש" הוא אולי הטיפול המאיים ביותר מבין טיפולי השיניים הידועים, ושמו הוא מטאפורה שגורה לשינוי מצב כלשהו מן היסוד. עוד כילדים שמענו את שמו – לרוב כאיום לגבי מה עשוי להיות חלקנו אם לא נשמור על השיניים.

סוג טיפול זה הינו מורכב יחסית לסתימה רגילה. רופא השיניים ימליץ עליו במידה וזיהום או דלקת חדרו את שכבות מעטפת השן החיצוניות – האמייל והדנטין – אל השכבה הפנימית והרגישה ביותר.

מהו טיפול שורש והאם יש לו חלופות?

טיפול שורש הוא טיפול ברקמה הפנימית של השן – מוך השן. זאת שכבה רכה שבה קיימים עצבים וכלי דם המובילים חומרים חיוניים אל השן. דלקת או חיידקים יכולים לחדור לרקמה זו בעקבות מצב של עששת לא מטופל – מה שמכונה ברחוב "חור בשן", שהתפתח וחדר את שכבות השן החיצוניות הקשות. לחלופין, רקמת המוך יכולה להזדהם בעקבות פגיעה פיזית חמורה בשן ששברה אותה.

בכל מקרה, במידה ורקמה זו צוברת זיהום ודלקת, הברירה הטיפולית היא בין טיפול שורש לעקירת השן כליל, כיוון שאין דרך לשקמה. טיפול שורש הוא כמובן הפתרון העדיף על עקירה, ובאמצעותו ניתן לשמר את השן הטבעית.

אז מה הם הסימנים המקדימים לכך שעליכם לעבור טיפול שורש?

ככל שהחור הנגרם על ידי העששת מעמיק וחודר את שכבת המוך, הסיכוי שתחושו כאב גדל. עם התפשטות הזיהום והדלקת במוך השן, יתכן שתחושו כאבים עמומים וממושכים והם יכולים להתחזק בדרגתם ולהפוך לכאבים חזקים.

בהמשך, לעתים כבר לא כואב בגלל שהמוך עבר נמק. הזיהום עשוי להתפשט אל מעבר לקצה השורש, ותיתכן נפיחות והפרשת מוגלה.

כאשר המצב מחמיר, במקביל לזיהום במוך השן הריקבון מתפשט בכותרת (החלק הלבן של השן) וחלק ממנה עשוי להישבר. במצב זה, יתכן שטיפול שורש כבר לא יוכל להתבצע, ויעלה צורך בעקירת השן. כמו כן מצב זה יגרור זיהום קשה בסביבת השן, נפיחות וכאבים חזקים.

טיפול שורש – מה קורה במהלכו

השלב הראשון הוא צילום של תעלת השן, שבאמצעותו יאבחן הרופא את רמת הפגיעה והיקף חדירת הזיהום.

הטיפול עצמו יתבצע תחת הרדמה מקומית, ובמהלכו הרופא יחתור לבצע חלל גישה בכותרת השן כדי להגיע אל הרקמה הפנימית.

תחילה הוא ינקה את העששת בשכבות החיצוניות של השן ולאחר שהוא יפתח פתח ברקמה החיצונית הוא ינקה את גם את הרקמה הפנימית הנגועה ולמעשה יסלק אותה. בהמשך, הוא יחדיר חומרים מחטאים לתעלת השורש. ולסיום הוא יבצע סתימת שורש – יאטום את התעלות בחומר איטום מיוחד כדי למונע חדירת חיידקים.

חשוב לציין כי טיפול שורש עשוי להתפרש על פני כמה מפגשים, ולאו דווקא יסתיים בטיפול אחד.

טיפול שורש - מרפאת שיניים ברחובות ד"ר דולב

האם הטיפול בטוח?

טיפול שורש הוא טיפול בטוח מאוד שמבוצע במרפאות ברבי הארץ על בסיס יומי. הסיכון המשמעותי הוא דווקא הימנעות מלנקוט בו בהקדם מתוך חשש או ניסיון לחסוך את עלות הטיפול. ריקבון מתקדם בשן מתפשט לאט לאט לשיניים קרובות, לרקמת החניכיים ועצם הלסת, והוא יכול להוות סכנת חיים אם יהפוך לזיהום בלתי נשלט.

לאחר הטיפול יתכן שתחושו כאבים. הם אמורים לחלוף תוך מספר ימים וניתן למנוע אותם בעזרת משככי כאבים. במקרה של כאבים חזקים וממושכים ניתן להתייעץ עם רופא השיניים.

בכל זאת, כמו כל טיפול שיניים טיפול שורש יכול להסתבך. תרחיש חמור יכול להיות פגיעה עצבית בעצב הלסת במידה והוא קרוב לאזור המטופל. כאב ממשי עשוי להצביע על התפתחות דלקת והסתבכות נדירה. לכן, חשוב לפנות למרפאה מורשת ובעלת מוניטין ולרופא שאתם סומכים עליו.

לסיכום

טיפול שורש הוא טיפול שמוטב לא להזדקק לו. בדיקה שגרתית במרפאת שיניים המאובזרת במכשור המתאים תסייע לזהות את המצב לפני שהוא מדרדר. אנו, במרפאת ד"ר דולב, מזמינים אתכם להתייעץ ולבחון את מצב הפה והשיניים שלכם במרפאה הנוחה ברחובות – ומקווים שלא תזדקקו לו.