כאבי שיניים – הסכנות שהם עלולים לגרום

כאבי שיניים הם מהכאבים המעיקים והקשים ביותר שניתן לחוות. ישנם סוגים שונים של כאבים, וכל סוג כאב עשוי להוות סימפטום לבעיה מסוג אחר. לעיתים לא מדובר בבעיה אקוטית, ולעיתים לחוסר מענה מיידי לכאב ולבעיה שגורמת להיווצרותו עשויות להיות השלכות וסכנות משמעותיות, כולל התפתחות של זיהום בשן. אם אתם מתמודדים עם כאב שיניים – חשוב שתקראו את השורות הבאות.

1. כאבי שיניים – כאב חד ודוקר

כאב חד ודוקר מופיע לרוב בעת שהשן הפגועה נוגעת בשן אחרת או בעת נגיסה במזון. לרוב מדובר בכאב קצר-מועד ולא בכאב מתמשך. כאב חד ודוקר בשן מצביע על כך שכותרת השן נפגעה או נפלה, שסתימה נשברה או שיש חור שצריך לטפל בו. כאבי שיניים חדים עשויים לנבוע גם מריקבון, שבר או שחיקה באחת או יותר מהשיניים. אפשרות נוספת היא שזגוגית השן נסדקה.

כאב חד מצריך ביקור אצל רופא השיניים – גם אם אכן מדובר רק בכאב שנמשך זמן קצר בלבד. רק גורם מקצועי יוכל לאבחן את המקור לכאב ולפתור את הבעיה. שן פגועה יכולה להישחק בקלילות, ובעיה קלה שניתן לפתור באמצעות סתימה עשויה להחמיר ולהצריך התקנת כתר. שן פגועה או סדוקה יכולה גם להישבר בקלות. חוסר מענה עשוי לגרום להחמרה שתוביל חלילה אף להתפתחות של זיהום חריף באזור.

2. כאבי שיניים – רגישות לחום וקור

כאב שמופיע בעת צריכה של משקה או מזון חמים במיוחד או קרים במיוחד, כמו כוס קפה מהביל או לחילופין גלידה. מספר סיבות עשויות להוביל לכך ששיניים יפתחו רגישות לטמפרטורה גבוהה או נמוכה, כולל חריקת שיניים, חור בשן, מחלת חניכיים, ריקבון שיניים, ושורש שן חשוף בשל שחיקה בזגוגית השן. רגישות זו נפוצה יחסית, והיא יכולה להוות סימן לכך שישנה בעיה מהותית. יש לשים לב לגורם שמהווה טריגר לכאבים ולכמה זמן מתמשך הכאב כשהוא מופיע.

בשביל להתמודד עם הכאב, ניתן לנסות להשתמש במשחת שיניים שמתאימה במיוחד לשיניים רגישות ולהימנע למשך מספר ימים מצריכה של מזון ומשקאות קרים וחמים במיוחד. אם הבעיה לא עוברת, והכאב רב ומתמשך, יש לפנות לרופא השיניים בהקדם בשביל לאבחן את הבעיה ולטפל בה באופן מדויק. פעמים רבות הטיפול יהיה סתימה או טיפול לכיסוי שורש השן.

כאבי חניכיים

3. כאב עמום ומתמשך

כאב שלא נוצר כתגובה לטריגר מסוים וכאב השיניים הנפוץ ביותר. הוא יכול לנבוע מסיבה פשוטה כמו מזון שנתקע בין השיניים. לעומת זאת, הוא יכול לנבוע גם מחריקת שיניים, מורסה בשן, דלקת בלסת או דלקת בעצב השן. במידה והכאב עוצמתי, יכול להיות שמדבור בעששת עמוקה. במידה ומדובר בבעיה קלה, יכול להיות שעל ידי שימוש בחוד דנטלי ושטיפת חלל הפה תוכלו להסיר אוכל שנתקע בחניכיים או בין השיניים ולהעלים את הכאב.

אם מדובר בכאב הנובע מחריקת שיניים, ניתן לפנות לרופא השיניים בשביל להשתמש בסד למניעת חריקת שיניים הידוע גם כסד לילה. במקרים חמורים יותר, ובפרט כשמדובר בדלקת, יש לפנות בדחיפות לרופא השיניים, אחרת עלול להתפתח זיהום במקום. בחלק מהמקרים יהיה צורך לבצע טיפול שורש ולעיתים גם להתקין כתר.

4.  כאב פועם

כאב פועם הוא לרוב כאב חזק ומתסכל. הוא יכול להפציע לפתע או להחמיר מכאב חד וקצר לכאב פועם ומתמשך. הוא יכול להיות נקודתי או מפושט ולהשפיע גם על החניכיים, הלסת וצד הפנים. החניכיים באופן ספציפי עשויות להראות נפוחות ואדומות. מדובר בבעיה משמעותית שמצריכה פנייה מיידית לרופא השיניים.

הסיבות לכאב פועם עשויות להיות שן שבורה, דלקת חניכיים מתקדמתפריודונטיטיס, שחיקה בזגוגית השן שהובילה לחשיפת מוך השן וזיהום עמוק בשן. הטיפול עשוי להיות טיפול שורש על מנת לטפל בזיהום ולמנוע ממנו להתפשט לרקמות נוספות הקיימות באזור. גם אם הכאב נעלם כעבור מספר ימים ללא טיפול, מומלץ לגשת לרופא השיניים בשביל למנוע החמרה ולמנוע צורך אפשרי בטיפול מורכב ומסובך יותר בהמשך.

לבדוק ולא להצטער

כשמדובר בכאבי שיניים – בהחלט עדיף להיות זהיר מאשר להצטער. במידה ומדובר בכאב קל ורגעי, שלא חוזר על עצמו, אכן יכול להיות שלא מדובר בבעיה משמעותית. במידה והכאב מתמשך ו/או עוצמתי – וודאי שיש לבדוק את הסוגיה לעומקה. בכל מקרה יש לזכור שכאבי שיניים יכולים לבלבל – גם כאשר הכאב נעלם, עדיין יכול להיות שהבעיה האמיתית לא נעלמה. אם זהו המצב, היא עשויה להחמיר עם הזמן, ולהוביל להשלכות רפואיות ואסתטיות משמעותיות ולצורך בטיפולים מורכבים. מסיבות אלו חשוב לנהוג בחוכמה ולגשת לרופא השיניים שלכם לצורך ביצוע בדיקה מעמיקה – אפילו אם הכאב קל.