דימום מהשיניים ומהחניכיים

שוב ירקתם דם (מילולית) בצחצוח ואמרתם 'טוב חייבים לבדוק את זה'.
אז במאמר הזה נעזור לכם לזהות את הבעיה, את כל הגורמים, כל החששות וכל הדרכים למנוע לדימום מהחניכיים – שאתם יכולים להתחיל כבר ממחר.

הדבר הראשון והכי חשוב הוא, כמו בכל מקרה של בעיה רפואית שמחפשים באינטרנט, הוא לא להיבהל ולא להילחץ. כל הכבוד על לקיחת האחריות, אבל לא להיכנס לפאניקה – כמעט 80% מהאוכלוסיה נתקלים בדימום מהשיניים בצחצוח ובניקיון שגרתי של השיניים, וברובם ככולם של המקרים לא מדובר בדלקת חמורה שמצריכה התערבות רפואית ועלולה להגיע לצורך בהשתלת שיניים. בואו נבין ביחד מתי כן.

מהם הגורמים לדימום בשיניים?

סיבה מאוד שכיחה היא אכן מחלת חניכיים, אך לפניה יכולות להיות מספר סיבות שלא צריך להיבהל מהן.
● צחצוח לא נכון – צחצוח חזק מדי, ומברשת קשה מדי. אני ממליץ להשתמש במברשות שיניים מסוג Soft, ולצחצח באופן עדין – לא על חשבון צחצוח יסודי ומקיף, באורך של כ־2 דקות, על מנת שלא לפגוע בחניכיים ולגרום לדימום בשיניים.
● מנגד, צחצוח לא יסודי וללא חוט דנטלי, יכול להוביל להצטברות אבנית ופלאק והם שפוגעים לנו בחניכיים וגורמים לדימום מהשיניים בזמן צחצוח.
● שימוש בחוט דנטלי – השימוש בחוט דנטלי הוא חשוב מאין כמוהו ומומלץ בפה מלא (ראיתם מה עשיתי פה?) אבל שימוש 'עמוק' מדי עלול אכן לגרום לדימום.
● שימוש בתרופות – מדללי דם ותרופות נפוצות אחרות כמו אספירין, המדללות את הדם, פוגעות בתהליך הקרישה ו'מעודדות' בשל כך את הדימום מהחניכיים גם במקרה של פציעה קלה.

מתי כן יש סיבה לדאוג שהדימום מהשיניים הוא תוצאה של דלקת בחניכיים?

● אם הדימום לא עוצר, גם אחרי מעבר למברשת רכה והקפדה על צחצוח עדין.
● אם מעבר לדימום מהשיניים בזמן הצחצוח, ישנם כאבים חדים בחניכיים בעת אכילה ולעיסה (וכמובן בצחצוח), והחניכיים אדומות ונפוחות.
● אם ישנה תחושה של היחלשות בחיבור השן לחניכיים, תנועה קלה ורפיון, או אפילו שינוי בצורת הסגירה של הפה

 

איזה טיפול מתאים לך? לאבחון אונליין להתאמת טיפול >> 

.

אוי, נראה שאכן מדובר בדלקת בחניכיים. מה יכולים להיות הגורמים לה?

● כאמור, צחצוח לא נכון ואי־הקפדה על היגיינת הפה יכולים לגרום להצטברות של אבנית, הנמצאת בשפע במי הברז בארץ, בין השן לחניכיים; ועליה מצטברים חיידקים הגורמים לדלקת.
● לצד אבנית, על השן שלנו יש פלאק – שכבה של חיידקים מתים (🤢) המתפתחת באופן טבעי, ושגרת הצחצוח והנקיון שלנו אמורה להסיר אותה כך שלא תצטבר. גם היא עלולה להתמקם בין השיניים לחניכיים שלנו, לגרום לדימום מהשיניים ולדלקת חניכיים.
● עישון – לא חסרות סיבות ודרכים בהן העישון מזיק לגוף. בהיבט של בריאות הפה, העישון מרקיב ומסיג את החניכיים, מה שגורם למחלות ולדימום מהשיניים. העישון גם מחליש את היכולת של הגוף להילחם במזהמים, מה שמגביר את הסיכון לדלקת במקרה של דימום.
● נשימה בפה פתוח – גם ביום וגם בלילה. הנשימה מהפה מייבשת את חלל הפה והחניכיים ומגבירה את החומציות, שמעודדת התרבות חיידקים מזיקים.
● הריון – השינויים ההורמונליים בגוף מובילים לרגישות גבוהה ונוכחות חיידקים היכולים לגרום לדלקת חניכיים.

מה הסכנות בדלקת חניכיים?

זיהינו שהדימום בשיניים מעיד על דלקת, ואולי אפילו מצאנו את האשמים.
לדלקת חניכיים קוראים בשפה המקצועית "ג'ינג'יוויטיס' – שם חמוד למדי, אבל לדלקת חניכיים, מעבר לכאב ולדימום מהשיניים, יכולות להיות השלכות לא חמודות בכלל.
מה הסכנות בדלקת חניכיים? למה חשוב לטפל בה לפני שתהפוך לדלקת חמורה?

● סיבה ראשונה היא, כמובן, שמירה על השיניים. הסיבה המיידית היא אסתטית – חניכיים אדומות ונפוחות, ונסיגה החושפת את בסיס השן ומרווחת את השיניים.
● מעבר לנראות, דלקת חניכיים חמורה מחלישה את חיבור השן עד מצב שיחייב השתלת שיניים.
● דלקת החניכיים יכולה 'לטייל' ולהעביר זיהומים אל שאר הגוף. הפה הוא אזור רגיש החשוף לשלל חיידקים, שהדלקת יכולה להעיר לאיברים פנימיים רגישים שלא רחוקים ממנו כלל.
● מחקרים מראים שיש קשר בין דלקת חניכיים למחלות אחרות וגרועות פי כמה, כמו שבץ, מחלות לב, סכרת ודמנציה.
● גם כאן יש קשר להריון – דלקת חניכיים חמורה יכולה להוביל ללידה מוקדמת, משקל ולד נמוך ואפילו סרטן ל"ע.

זה נשמע נורא! אז איך אפשר למנוע ולטפל בדלקת בשיניים?

● כמובן, הכי פשוט וחשוב, לשמור על ניקיון הפה! צחצוח בוקר וערב, באופן יסודי (אך עדין!) וכמובן לא לוותר על חברינו החוט הדנטלי, שינקה ויסיר את הלכלוך שבין השיניים לחניכיים שלנו.
● תזונה נכונה! באופן מפתיע, יש קשר בין מה שאנחנו מכניסים לפה לבין הבריאות שלו. משלל סיבות, יש לצמצם כמה שאפשר את צריכת הסוכר והחומציות ולצרוך הרבה ויטמינים ומינרלים. בנוסף, להפסיק לעשן (באמת!) ולצמצם את צריכת האלכוהול – ולשתות הרבה מים.
● מלבד ניקיון יסודי של השיניים, אני ממליץ להקפיד לצחצח גם את הלשון – היא גם משמשת כמצע פורה לחיידקים. זה גם תורם למניעת ריח רע מהפה.
● יש בשוק משחות שיניים ייעודיות לשמירה על החניכיים – אני משתמש, וממליץ לכם גם.

דרך טובה וחשובה לשמור על בריאות הפה ולמנוע מצבים של דימום בשיניים ודלקת חניכיים היא לבקר אצל שיננית באופן קבוע, לניקוי יסודי ומעקב, וכמובן לזיהוי מוקדם של מקרים המצריכים התערבות רפואית. זה חשוב במיוחד כדי למנוע הידרדרות למצב של דלקת חניכיים חמורה ואף השתלת שיניים.
במקרה שהחניכיים כבר דלוקות, יש כמובן להגיע לטיפול אצל רופא שיניים שמכיר את המצב וידע לטפל בו בצורה הטובה ביותר.

 

מתלבטים אם לבצע טיפול שיניים במרפאה פרטית או בקופת חולים? המאמר הזה בשבילך!

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?