הרקע של טיפולי שיניים קוסמטיים

כיום יש שפע של אפשרויות לטיפולי שיניים קוסמטיים שיסייעו לכם לזכות בחיוך יפהפה. לדוגמא, הלבנת שיניים, ציפוי שיניים והשתלת שיניים. אבל הרצון בחיוך בריא אינו חדש – וכבר בימי קדם נעשו ניסיונות לטיפול והחלפה קוסמטית של שיניים. צריך לזכור כי אנו חיים הרבה שנים ורוב האנשים נזקקים לטיפולי שחזור והשתלה כדי להגיע לגיל מופלג עם פה מתפקד. לכן, למרות שהיא כביכול "רק קוסמטית" צריך להבין כמה חשובה הייתה התפתחות רפואת השיניים הזאת. 

ההתחלה של טיפולי שיניים קוסמטיים

חלק מן התרבויות העתיקות השתמשו בחומרים שדומים לשיניים לצורך החלפות ושחזורים. בסביבות שנת 700 לפנה"ס, האטרוסקים יצרו שיניים תותבות משנהב. היה מקובל גם לבנות שיניים תותבות משיני אדם או בעלי חיים. שיניים נלקחו מהמתים או נעקרו ונמכרו על ידי תורמים חיים. למרות שלתותבות שנוצרו היה ריח רקוב והן התקלקלו במהירות, מנהג זה נמשך עד המאה ה-19.

תרבויות אחרות שהשתמשו ברפואת שיניים קוסמטית כללו את המצרים הקדמונים, אשר התקינו צדפים בחניכיים שלהם כתחליפי שיניים. המצרים גם הכינו משחת שיניים מאבן ספוג וחומץ כדי לקרצף כתמים מהשיניים והרומאים הקדומים השתמשו במשחת שיניים שהכילה שתן. 

בשנת 1210, הוקמה גילדה מקצועית המורכבת ממנתחי שיניים ושינניות. אחד התהליכים שבוצעו על ידה היה איסור על ספרים שנהגו לפעול במקביל גם בתחום רפואת השיניים לבצע ניתוחי שיניים. ואולם, הם הורשו להמשיך לטפל בהיגיינת הפה. 

טיפולי שיניים קוסמטיים

התפתחות של טיפולי שיניים קוסמטיים

במהלך המאה ה-15, נהגו לגלף שיניים תותבות מעצם, אבל שיניים תותבות אלו היו מאוד לא נוחות. במאה ה-18 שימשו שיניים אנושיות כשתלים דנטליים. בדיוק כמו במקרה של שיניים תותבות, שיניים אנושיות לא היוו תחליפים טובים מכיוון שהגוף דחה אותן. בהמשך, היה ניסיון להצבת מתכות במקום שיניים אבודות, אבל גם זה לא עבד טוב.

במאות ה-18 וה-19 נרשם שיפור ברפואת שיניים שעזרה לסלול את הדרך להליכי שיניים קוסמטיים מודרניים. בסביבות 1770 יוצרו תותבות החרסינה הראשונות אך עברו עשר שנים עד שהמטופל הראשון קיבל אותן. בהמשך רופאי שיניים החלו להשתמש בצורת גבס כדי ליצור תבניות לפה של המטופלים שלהם.

 שיני פורצלן היו פופולריות מאוד במאה ה-19, מה שהביא לכלכלה דנטלית שוקקת. בסוף המאה ה-19, רפואת השיניים החלה להתמקד בהשגת מראה טבעי והליכים ללא כאבים. 

הלבנת שיניים לאור ירח

אם תהיתם לגבי ההיסטוריה של הלבנת שיניים – במאה ה-19 נעשה שימוש בחומרי הלבנת שיניים עם תוצאות מגוונות. רופאי שיניים חשבו שמי חמצן יחד עם אור הירח יגרום להלבנת שיניים. לשם כך נדרשו מספר טיפולים כדי לראות תוצאות. 1989 הייתה שנה גדולה להלבנת שיניים. שני רופאי שיניים העלו את הרעיון להשתמש בקרבמיד פרוקסיד כחומר הלבנה – ומגשי הלבנת שיניים ביתיים הומצאו.

רפואת שיניים בלייזר הומצאה בשנות ה-60 אך שימשה בעיקר לטיפול במחלות חניכיים. בשנת 1996 אישר ה-FDA לייזר דנטלי להלבנת שיניים, ששילב אור עם חומר הלבנה להבהרת שיניים. מאז, מיליוני הליכי הלבנת שיניים בלייזר בוצעו בהצלחה.

טיפולי שיניים קוסמטיים

לסיכום,

כרופאי שיניים, אנו שמחים שאנחנו נמצאים היום בחזית העשייה המדעית לטובת שיפור חיי המטופלים שלנו. החשיבות של טיפולי שיניים קוסמטיים לא פחותה מחשיבותם של טיפולי שיניים אחרים. טיפולים אלו מאפשרים תפקוד מיטבי של הפה והלסת בכל גיל. טיפולים אלה מהווים חלק חיוני מפריווילגיות העידן המודרני.

 

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?