שיניים שבורות והדרכים לתקן אותן

התמודדות עם שן שבורה שכיחה יותר ממה שנדמה לכם. זה קורה לילדים, אבל גם למבוגרים. שיניים אנושיות חזקות והן עלולות להישבר ממגוון סיבות כמו מכה, חריקת שיניים ונעילת לסתות. שיניים שבורות עשויות לגרום לכאבים עזים, ובמהלך הזמן לפתח זיהומים מקומיים שיגרמו לנזק וכאב.

במקרה של שן שבורה, חשוב להתייעץ עם רופא שיניים בהקדם האפשרי, ובמיוחד אם אתם יכולים לראות את השכבות הפנימיות של השן, מוך ודנטין, לאחר השבירה. חשיפת השכבות האלה מגדילה את הסיכוי לכאבים ורגישות, וכן לזיהום, ויש לטפל בכך בהקדם.

במקרה של שיניים שבורות רופא השיניים ימליץ לכם כנראה על אחת מדרכי הטיפול הבאות:

מילוי קרמי

במקרים קלים של שבר, ייתכן שרופא השיניים יחליט למרוח חומר סתימה קרמי על השן. אפשרות זו מחזירה כ-98 אחוז מחוזק השן למצבה הטבעי. מדובר על ציפוי שנקרא ננו קרמי והוא עשוי מחומר מתקדם קומפוזיט.

הדבקת שיניים שבורות

אם פני השטח של החלק הפגוע קטן, רופא השיניים ימליץ "להדביק" חלק חדש. מדובר בעיסה מיוחדת המשמשת את רופאי השיניים לביצוע סתימות, והיא יכולה להתאים גם במקרים של שברים קלים בשן. עיסה זו נקראת גם מילוי קומפוזיט. זהו חומר עמיד מאוד שאינו פגיע לשברים, קל לתקן אותו, לשייף או לחדש את צבעו. לאחר טיפול השלמה בקומפוזיט מומלץ לכם לבצע טיפול פוליש פעם בשנה, כדי לשחזר את הגוון המקורי של השן שיפגם במהלך הזמן.

שיניים שבורות

טיפול שורש בשיניים שבורות

אם אזור גדול של השן נשבר והחלקים הרכים שלה נחשפו לזיהומים, או שיש הרבה כאבים הקשורים לשן השבורה, ייתכן שיהיה צורך לבצע טיפול שורש. טיפול זה מורכב משמירת המעטפת המוצקה של השן הטבעית והסרת העיסה שבתוכה. אם מבנה השן שנותר ותמיכתה במצב תקין, הרופא יסיר את השכבה הפנימית, יחדיר חומרים מחטאים לתעלת השורש ולסיום הוא יבצע סתימת שורש שבמהלכה הוא יאטום את התעלות בחומר איטום מיוחד כדי למנוע חדירת חיידקים.

כתר על שיניים שבורות

לאחר השלמת טיפול שורש, רופא שיניים עשוי לבחור להגן על השן עם כתר. כתרים מכסים שיניים שבורות והם שימושיים כאשר תקינות השן המקורית ירודה. בהתאם למצב, ניתן לייצר כתר בטכנולוגיה ייחודית בביקור אחד במרפאה. אפשר להשתמש בשיבוץ קרמי או כתרים ממעבדה כאשר המצב מצריך חומרים עמידים יותר משיקולים אסתטיים.

שתלים על שיניים שבורות

לעיתים השן עלולה להישבר מתחת לרקמת החניכיים, אז ניתן להתאים את גובה החניכיים בעזרת לייזר. הליך זה מאפשר לרופא השיניים לנקות את השן ולתקן אותה. במקרים של שבר עמוק מתחת לחניכיים הוא ייאלץ להסיר עצם מסביב לשן כדי להגיע אליה ולתקן.

אם השן נשברה יותר מדי מתחת לחניכיים, לעיתים יש צורך לעקור אותה. לאחר עקירת השן השבורה תוכלו לבחור בכמה אפשרויות להשלמת השן, כאשר האפשרות המומלצת ביותר היא השתלה דנטלית.

שיניים שבורות

איך אפשר להימנע משבר או סדק?

השיניים שלנו מורכבות משכבות, כאשר השכבה החיצונית, הדנטיל, היא שכבה חזקה מאוד. כדי לשמור עליה נסו להימנע משתיית משקאות תוססים באופן קבוע וכן מנעילת לסת ושחיקת שיניים והזנחה כללית של הפה. לצורך העניין, גם סדיקה של השכבה החיצונית תפגע בשן לאורך זמן והיא תהיה פגיעה יותר. השתדלו לא לדחות ביקורים אצל רופא השיניים ושתפו אותו גם אם אתם חשים "רק" באי נוחות או רגישות. אנו ממליצים לכם לקבוע תור שגרתי אצל הרופא מראש, וללכת אליו גם אם המצב אינו מרגיש דחוף.

לסיכום,

יש פתרונות לשיניים שבורות, ואין צורך להילחץ אם זה קורה לכם.
ואולם, חשוב להבין איך לשמור על השיניים כדי למנוע מלכתחילה אפשרות של שבירה.