דנטופוביה

אנשים רבים מתמודדים עם פחד מסוים מרופא השיניים, ולפני הביקור במרפאה הם עשויים לפתח תסמינים של פחד וחרדה. הדבר נכון לאנשים בכל קבוצות הגיל – ולא רק לילדים. חששות קלים ופרפרים בבטן הם דבר שבשגרה, אך כאשר מדובר בדנטופוביה מלאה ומשמעותית – יש לטפל בה ולא לתת לה למנוע מכם מלגשת לקבלת טיפול קריטי במרפאת השיניים. מה שחשוב וטוב לדעת הוא שגם אם אתם או אדם קרוב לכם מתמודדים עם דנטופוביה – בהחלט יש מה לעשות.

מהי חרדה דנטלית?

בטח שמעתם על חרדה מרופאי שיניים וממרפאות שיניים או שחוויתם את החרדה בעצמכם. היא מקושרת באופן הגיוני לחרדה ממחטים ולחרדה כללית מרופאים – חרדות שכיחות יחסית. גם פחד מכאבים ופחד מחנק עשויים לשחק תפקיד בהתפתחות דנטופוביה, וכמו כן גם היסטוריה שלילית עם מרפאת שיניים ספציפית או רופא מסוים.

המתמודדים עם פחד מרופא השיניים עשויים לחוות תחושות פיסיות ורגשיות של פחד קליל או חרדה רכה יחסית. מאידך, ישנם אנשים המתמודדים עם דנטופוביה ברמה גבוהה, שמעוררת בקרבם חרדה אדירה. עצם המחשבה על שהות במרפאה, לרבות החשיפה לריחות ומכשירים מסוימים מעוררת בהם תחושות בלתי-נעימות בעליל. חרדה מסוג זה עשויה למנוע מהם לגשת לקבלת טיפולים הכרחיים – מה שיוביל להזנחה ולפגיעה בבריאותם. הם עלולים לסבול מעששת, חורים בשיניים, מחלות חניכיים – ועוד, וכל אלו יחמירו באופן הגיוני ללא טיפול הולם.

דנטופוביה

איך מטפלים בדנטופוביה?

במידה ומדובר בדנטופוביה קשה, ניתן לשקול לפנות לאיש מקצוע המתמחה בטיפול בפוביות וחרדות, כמו פסיכולוג/ית. הוא יכול להשתמש במגוון כלים כגון במטרה להקל על הסימפטומים של החרדה. בכך זה יאפשר לכם לקבל טיפול איכותי במרפאת השיניים.

בנוסף לכך יש חשיבות למרפאה הספציפית בה תבצעו את הבדיקות והטיפולים וגם לצוות שעובד בה. היום ישנן מרפאות מודרניות, בעלות עיצוב נעים, מרגיע, צבעוני ומזמין. אלו לא נראות כמו מרפאות השיניים המסורתיות והמיושנות. לרוב אותן מרפאות גם מיישמות טכניקות טיפוליות מתקדמות והרבה פחות מרתיעות. חלק מהמרפאות אף מייחדות את עצמן ביכולת שלהן להעניק טיפול מרגיע לאנשים הסובלים באופן ספציפי מחרדה דנטאלית, וזאת גם בעזרת צוות אדיב, מתחשב וסבלני.

עצות להתגברות מוצלחת על דנטופוביה

אם חרדה דנטלית פוגעת בשלווה שלכם לפני ביקור במרפאה, כדאי להתחשב בעצות הבאות:

  • כדאי לחפש רופאי שיניים בעלי התמחות וניסיון בעבודה עם מטופלים המתמודדים עם דנטופוביה. הם מכירים את הסימפטומים ויודעים כיצד להתנהל – ואין מרגיע כבעל ניסיון.
  • אם אתם מתמודדים עם חרדה דנטאלית, מומלץ לספר זאת לרופא/ת השיניים שלכם מבעוד מועד. כך הם ידעו להכין את עצמם לבדיקה או לטיפול וייתנו לכם עצות מועילות משלהם.
  • חפשו או בקשו תמונות של הקליניקה בשביל לראות האם העיצוב והאווירה משרים בכם תחושת רוגע.
  • אפשר לבקש להגיע לשיחת ייעוץ גם מבלי לערוך בדיקה או טיפול בפועל, כך שאט-אט ובהדרגה תרגישו בנוח יותר עם הרופא/ה הספציפיים שלכם.
  • לפני הביקור כדאי לתרגל טכניקות של מדיטציה על מנת להירגע ולהגיע מוכנים יותר למרפאה. נסו לדמיין את עצמכם נהנים מבדיקהבמרפאה הנעימה והמזמינה מבלי שקורה לכם דבר רע.
  • סכמו עם הרופא/ה על סימן מוסכם שיבהיר שאתם רוצים לעצור או צריכים הפסקה.
  • במידה וזה בסדר מבחינת הרופא/ה – אולי תוכלו להביא איתכם אוזניות למוזיקה, או לבקש שתושמע מוזיקה מרגיעה לבחירתכם.

דנטופוביה

חשיבות הבחירה ברופא/ת השיניים הנכונים לכם

השקיעו זמן בבחירה של רופא/ת שיניים שעליהם אתם סומכים בלב שלם – והחוויה כולה תצלח בהתאם. אין טיפ טוב יותר מזה עבור מי שמתמודדים עם פחד מרופאי שיניים. למעשה, לא רק הרופא עצמו משחק תפקיד – אלא הצוות במרפאה בכללותו. הדבר נכון בפרט אם יש לכם היסטוריה שלילית עם מרפאה או מרפאות שיניים מסוימות. לפעמים כל מה שצריך זה חוויה מתקנת בשביל להתגבר על הסוגיה. זכרו שזה לגיטימי לחלוטין לחשוש לפני ביקור במרפאה שהיא, אך העיקר הוא לא להזניח את בריאות השיניים וחלל הפה – ולטפל בכל מה שיש לטפל בו בהקדם ובהתאם.

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?