מומחה לשיקום הפה או רופא שיניים?

למי עדיף לפנות כאשר מתעורר הצורך לעבור השתלת שיניים – לרופא שיניים או מומחה לשיקום הפה? זו שאלה נפוצה מאוד בקרב המטופלים, שאינם בהכרח מודעים לכך שישנו הבדל מהותי בין השניים. במאמר זה ננסה להבהיר את ההבדלים בין שני סוגי הרופאים הללו כדי שתדעו למי מהם לפנות לקבלת הטיפול המתאים לכם ביותר.

 

מי הוא מומחה לשיקום הפה?

כמו בתחומים רבים מעולם הרפואה, גם רפואת השיניים מחולקת למספר התמחויות. אחת מהן היא התמחות בשיקום הפה. מומחה לשיקום הפה הוא רופא שיניים שסיים בהצלחה התמחות אקדמית באורך 4 וחצי שנים בנושא שיקום הפה ויש בידיו תעודה רשמית ממשרד הבריאות המסמיכה אותו לעסוק בתחום. מתן התעודה תלוי בצליחת שני מבחנים קשים מאוד, הראשון הוא מבחן עיוני והשני הצגה של מקרה קליני בפני פאנל של בוחנים.

 

ההכשרה של המומחה היא הכשרה רב-תחומית שנוגעת בנושאים שונים הנחוצים להענקת טיפול יעיל וברמה גבוהה כמו יישור שיניים וכירורגיה. מדובר בהכשרה מתקדמת יותר בהשוואה לזו של רופא שיניים בזכות לימודים עיוניים ומעשיים, שמקנים לו הבנה מערכתית רחבה יותר של מערכת הלעיסה כולה על כל הגורמים הפעילים בה על מנת לפתור מגוון של בעיות מורכבות.

 

מומחה לשיקום הפה

 

כיצד אדע האם הרופא הוא מומחה או לא?

ללא תעודה, רופא שיניים אינו יכול לקרוא לעצמו מומחה. רופא שמציג את עצמו כמומחה בתחום זה ללא סיום הכשרה רפואית רשמית שמוכרת על ידי משרד הבריאות הישראלי מבצע עבירה על החוק.

 

כיום, קיימים בארץ שלושה מוסדות רפואיים שרשאים ללמד את ההתמחות:

  1. בית הספר לרפואת שיניים ע"ש גולדשלגר, אוניברסיטת תל אביב.
  2. בית הספר לרפואת שיניים הדסה עין כרם והאוניברסיטה העברית.
  3. המרכז להתמחות בתל השומר.

 

זכותו של מטופל לבקש לראות את תעודת ההסמכה שלו לפני שיחליט האם לעבור אצלו את הטיפול או לא. בנוסף, ניתן לבדוק בצורה עצמאית באינטרנט האם הרופא חבר באיגוד הישראלי לשיקום הפה. האתר מציג את רשימת המומחים בפומבי כדי לעזור לציבור להימנע מקבלת טיפול של "מומחים" מטעם עצמם, שעלולים חס וחלילה לעשות למטופל יותר נזק מתועלת. במקרה של ספק אפשר אפילו ליצור קשר עם האיגוד על ידי שליחת הודעה דרך האתר לקבלת פרטים והבהרות.

 

מומחה לשיקום הפה

 

אילו טיפולים מציע מומחה לשיקום הפה?

מומחה מתמקצע בשימוש באמצעים מתקדמים לשיקום הפה כמו השתלת שיניים, תותבות וגשרים כדי לפתור בעיות מורכבות יותר כמו שחיקת שיניים, הפרעות בתפקוד פרקי הלסת ובעיות סגר.

 

לפני שהמטופל בכלל מתיישב על כיסא הטיפולים, מומחה לשיקום הפה יערוך אבחון ראשוני ארוך ומקיף יותר בהשוואה לבדיקת שיניים שגרתית. לדוגמה, מומחה לשיקום הפה עשוי להיעזר במכשור מיוחד שמאפשר לו לבנות דגם וירטואלי תלת-מימדי של הלסת וחלל הפה על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת, שתעזור בקבלת ההחלטה החשובה איזה טיפול הוא המתאים ביותר, לדוגמה איזה סוג של השתלת שיניים אתם צריכים. השאיפה של המומחה הוא לתת פתרון ארוך טווח שהוא לא רק פונקציונלי אלא גם אסתטי.

 

על אף זאת, אין זה אומר בהכרח שמומחה מגביל את עיסוקו רק לטיפול בבעיות הקשות ביותר. ההיפך הוא הנכון – כל אחד מוזמן ליצור קשר לקבלת ייעוץ ובדיקה של מומחה לשיקום הפה על מנת למנוע התפתחות בעיות פוטנציאליות או אבחון בבעיות קיימות לפני שהן מסתבכות.

 

 

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?