השתלת שיניים טוחנות

למה לא צריך לפחד השתלת שיניים טוחנות? החשיבות, האתגרים והפתרונות.

לשיניים הטוחנות יש פחות ערך אסתטי, אך זה לא גורע מחשיבותן בתפקוד היומיומי של המטופל. מהו תפקיד, ומהם האתגרים שבהשתלת שיניים טוחנות?

למה אנחנו 'מזניחים' את השיניים הטוחנות? 😢

החשיבות שבשמירה על היגיינת הפה ידועה לכל מגיל צעיר – יש להקפיד על צחצוח ראוי, וכמובן לשלב עם שימוש בחוט דנטלי, אחרת שאריות מזון עלולות ליצור רובד חיידקים שמזיק לנו לשיניים ולחניכיים.
למרות הידע הרווח, כרופא שיניים אני נתקל אצל מטופלים בפער בין מצב השיניים הקדמיות, החותכות והניבים, לבין האחוריות הטוחנות.
הפער הזה הגיוני – בחיי היום-יום חשוב לנו בעיקר הנראות, המתבטאת בשיניים הקדמיות; בנוסף, יותר קשה להשקיע בניקיון יסודי של השיניים הטוחנות – הן מבחינת הקושי לראות 'מה קורה שם' והן מבחינת הנגישות המוגבלת ל'התעסקות'. למרות המכשולים, לשיניים הטוחנות חשיבות רבה – הן אמנם לא בקו החזית של החיוך המושלם, אך יש להן תפקיד חשוב בעמידה בלחצים חזקים של לעיסות אינטנסיביות – זכות כתר רחב ושטוח ובסיס חזק.

מקרים של חור בשן (עששת) ודלקת חניכיים ניתן לפתור בטיפול 'שמרני' כמו סתימות וניקיון יסודי, אך בשל סיבות ה'הזנחה' שפירטנו לעיל, ישנם מקרים רבים של דלקות וזיהומים בחניכיים ובשיניים הטוחנות שמגיעים לרמות חמורות יותר המצריכים טיפול שורש, או אפילו השתלה.

מהם האתגרים המיוחדים בדלקת בשן טוחנת?

האתגר הראשון שבטיפול בדלקת חמורה בשן טוחנת הוא בכלל הזיהוי.
דלקת, מלכתחילה, היא לא ה'בעיה' (שהיא, לצורך העניין, זיהום); אלא היא הדרך של הגוף להשיב מלחמה. כשיש דלקת שהגיעה עד בסיס השורש, הגוף 'ינגוס' בקצה המחודד של עצם השן, כדי לפנות מקום לרקמה הדלקתית שנלחמת עבורנו בזיהום. והפלא הוא – שכל עוד לא נוצר לחץ של הדלקת על החניכיים והשיניים, הדלקת תרגיש 'רדומה' ולא תכאב לנו כלל.
כן כן, יכול להיות שהגוף מאכל לנו את השן ממש – ואנחנו לא יודעים. בעיה נוספת הנובעת מכך, היא הסכנה לאבדן עצם והידרדרות לחוסר עצם לסת, מצב בו אפילו השתלה יכולה להיות בלתי אפשרית.

 

איזה טיפול מתאים לך? לאבחון אונליין להתאמת טיפול >> 

.

מתי נבקש מרופא השיניים לבדוק אם צריך לעקור שן טוחנת?

דלקות בעומק מוך השן אפשר לזהות בעזרת צילום, אבל לא תמיד רנטגן פשוט ומוכר יספיק. כמובן שנרצה לזהות דלקת בשלב מוקדם ככל האפשר – לכן כדאי להדליק נורה אדומה ברגע שנחוש כאב בלסת בזמן לעיסה, ואפילו תזוזה של השיניים – וכך למנוע מצב שהברירה היחידה בו תהיה להיפרד מהשן ולבצע השתלת שן טוחנת.

הרופא זיהה שיש דלקת חמורה במוך בשן טוחנת, בטוח שהשתלת שיניים טוחנות זהו הפתרון הטוב ביותר?

במקרה של צורך בהפרדות משן אחורית טוחנת, (כשגם המועד לטיפול שורש כבר עבר), השתלה זהו הפתרון הטוב ביותר מכיוון שהוא פותר את הבעיה מהשורש (סליחה, היינו חייבים) מבלי לפגוע בשיניים סמוכות. פתרון חלופי לבעיה יכול להיות גשר – שחזור דנטלי של כמה שיניים ביחד, כשהוא 'יושב' על שתי השיניים הטבעיות הקיימות משני עברי השן המוחלפת.

פתרון זה, שנשמע פשוט עקב היותו פחות פולשני לעומק החניכיים, הוא בעצם הרסני הרבה יותר כלפי השיניים הבריאות שנושאות בעול ועוברות שיוף לטובת הרכבת הכתר המשולב. השיוף מחליש את השן הטבעית וחושף את שכבת הדנטיל הפנימית, ויווצר יותר מקומות לזיהומים שעלולים להסתבך ולסכן את השיניים הטבעיות, כך שכולן יזדקקו בסוף להשתלה. לא חבל?
בנוסף, סיכון של כמה שיניים טבעיות סמוכות עלול להחמיר לצורך של טיפול חניכיים פולשני הרבה יותר של שיוף החניכיים ועיגון שיניים תותבות.

איזה שתל מתאים להשתלת שן טוחנת?

בהשתלות שיניים, שתי האפשרויות הפופולריות ביותר לייצור הכתרים – החלק העליון והנראה של השתל, שמחליף בפועל את השן עצמה – הן כתר חרסינה וכתר זירקוניה.
כתרי החרסינה הם הוותיקים יותר, והפשוטים יותר לייצור והתקנה. הם מורכבים על ליבת מתכת, שהגוון שלה עלול להשתנות עם הזמן ולהשפיע על גוון השן.
כתרי זירקוניה המתקדמים יותר עשויים מקשה אחת של זרקוניום אוקסייד, המיוצר בדרך דיגיטלית ומתקדמת. לכתרי הזירקוניום אין ליבת מתכת שעלולה להשפיע על הגוון החיצוני הנראה של השן המושתלת.
את בעיית גוון ליבת המתכת בכתרי חרסינה ניתן לפתור ע"י התקנת ליבת מתכת ממתכת אצילה שאינה משנה את צבעה עם הזמן; אך החיסרון הבולט של ליבת מתכת אצילה הוא שהיא פחות חזקה מליבת מתכת רגילה – וזה משמעותי בהתחשב במיקום ובתפקיד השן הטוחנת המיועדת להחלפה בשתל.

בגלל מיקומה ותפקידה של השן הטוחנת, הדורש ממנה לעמוד בלחצי לעיסה תדירים, בהשתלת שן טוחנת מומלץ לבחור ולעשות שימוש בהשתלה בכתר מסוג זירקונה, החומר החזק יותר מבין השניים – ושאינו משנה את צבעו כתלות בליבת המתכת כמו בכתר החרסינה.

על מה חשוב להקפיד בהשתלת שיניים טוחנות?

בשל מיקומן ותפקידן של השיניים הטוחנות, יש להיות זהירים ומקצועיים בכל שלבי תהליך השתלת השיניים.
כאמור, השיניים עומדות בלחצים גבוהים, תנועה רבה וסוגי מזון מגוונים; והן ממקומות בצפיפות בין שיניים אחרות.
מיקום לא נכון, צורה לא מדויקת, זווית לא מושלמת – לכל אלו יכולות להיות השלכות חמורות על תהליך ההחלמה מההשתלה, מצב השן המושתלת, עמידותה ואורך חיי השתל.
לכן יש לבצע השתלת שיניים טוחנות (בפרט, והשתלת שיניים בכלל) רק אצל רופא מומחה וותיק – ורצוי אחד שמטפל בנעימות ובחיוך, שירות מכל הלב וקליניקה יפה ונעימה. כמו אצל ד"ר דולב, למשל. אבל רק למשל.

אני זקוק/ה להשתלה, אבל יש לי פחד של ממש מטיפולי שיניים. אין סיכוי שאעמוד בהשתלה. מה אפשר לעשות?

את/ה לא לבד! פחד מטיפולי שיניים הוא נפוץ מאוד וחוצה אוכלוסיות, אבל אצל ד"ר דולב, הפחד מהשתלות שיניים יגיע לסיומו. מטופלים רבים אמרו על עצמם שאין סיכוי שיושיבו עצמם על הכסא המתכוונן אצלנו במרפאה, יצאו גיבורים ושמחים עם חיוך חדש ובריא. אז איך זה קורה?
קודם כל, זה לא כואב. כל סוגי ההשתלות מבוצעים בהרדמה מקומית, כך שפיזית לא תרגישו שום דבר, עד שההרדמה תעבור – וזה כבר אחרי הטיפול, ולכם יישאר רק להנות מהשתל חדש.
בנוסף, בזכות הידע, הניסיון וכמובן הטכנולוגיה המתקדמת – אחוזי ההצלחה מתקרבים לשלמות, כך שמה שהליך כמו השתלות שיניים – בין אם קדמיות ובין אם טוחנות – שפעם היה סבוך, היום הוא טריוויאלי ובטוח. אין ממה לחשוש!

ולסיכום, השתלת שיניים לא דורשת זמן החלמה, בהם תשארו מושבתים וכואבים. אפשר לחזור לשגרה כבר באותו יום!

עד ההחלמה, חשוב להקפיד ולשמוע להוראות הרופא המשתיל, מבחינת אכילה ומבחינת היגיינה.
לאכול בתחילה מאכלים רכים, ואז מאכלים חתוכים דק, שאין צורך ללעוס בכבדות; להימנע ממשקאות בטמפרטורות קיצוניות, דהיינו שתיה חמה מדי או קרה מדי; וכדאי גם להשתמש בקש.
ואל תספרו לאף אחד – אבל כדאי גם להימנע מפעילות מאומצת בימים שלאחר השתלת השן הטוחנת.

וגם אחרי ההחלמה – חשוב לא 'לשכוח' את השתל היקר שלנו, ולהקפיד לצחצח כמו שצריך – ביסודיות אך בעדינות, ובנוסף לבצע מדי פעם ביקורים אצל רופא השיניים המשתיל לצורך ביקורת. אפשר כמובן על הדרך לקבוע טיפול שגרתי אצל השיננית, כי אם כבר – אז כבר 🙂

 

רוצה לדעת איך מרגישים אחרי שתלים? המאמר הזה בשבילך!

רוצה לעבור אבחון?

מבטיחים שזה לא יכאב

ברור!

רוצה להכיר את הצוות?

סה"כ אנשים טובים

ברור!
מרפאת ד"ר אלי דולב

מזמינה אותך לחזור לחייך

למידע נוסף או תיאום פגישת ייעוץ

בדקת כבר איזו השתלת שיניים מתאימה לך?